עם אורז לא מתווכחים – ובצדק. הנה הסיבות

כמה עובדות מרתקות על אורז – המאכל הנפוץ בעולם. נדמה כי אין גבול למה שאפשר להכין ממנו. מפריכיות קלות ועד אורז דביק תאילנדי, תבשילים ושיטות הגשה שונות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב telegram
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
אלפי סוגים, אלפי שיטות להכין, אחד המאכלים האהובים בעולם. אורז | צילום: envato elements
אלפי סוגים, אלפי שיטות להכין, אחד המאכלים האהובים בעולם. אורז | צילום: envato elements

כולם יודעים, או חושבים שהם יודעים, להכין אותו. הוא נחשב לאחד מן המאכלים האהובים והפופולריים ביותר, ובצדק – הוא בריא, טעים להפליא ומלא בכל טוב. לפניכם מספר עובדות מעניינות על אחד מן המאכלים הנפוצים ביותר בעולם – האורז.

הגידול הרביעי הנפוץ ביותר בעולם

אורז הנו דגן, המהווה את המזון העיקרי עבור למעלה ממחצית מאוכלוסיית העולם, והוא אחד מארבעת הגידולים הנפוצים ביותר אחרי חיטה, סוכר ותירס. בכל שנה מיוצרים בעולם מיליוני טונות של אורז, כאשר סין היא היצרן הגדול ביותר. קיימים אלפי סוגים של אורז, ולמרות שבארץ קיים מגוון דל יחסית, הוא עדיין מכובד למידי.

גלגוליו של האורז

לראשונה תורבת האורז בהודו ובסין, ומשם הובא ליפן. בהמשך התפשט עד לאפריקה ולאירופה, ובהמשך הדרך גם לאמריקה – שם גודל בעיקר בתקופת העבדות.

 

נשמר שנים רבות

בוודאי תופתעו לגלות, אך כל סוג של אורז שלא עבר בישול, פרט לאורז חום, יכול להשתמר בין 20 ל-30 שנים (!). זו גם הסיבה שאורז הוא אחד המוצרים הנשמרים כמלאי חירום במדינות וארגונים שונים.

סוגים שונים של אורז | צילום: envato elements
סוגים שונים של אורז | צילום: envato elements

נמצא בכל מקום בעולם (כמעט)

אורז, על שלל צורותיו וסוגיו גדל בכל יבשות העולם פרט ליבשת אנטארטיקה. אולי בשל העובדה כי ניתן לגדל אותו כמעט בכל תנאי שטח. מעניין לדעת כי אסיה לבדה מייצרת כתשעים אחוז מהאורז בעולם.

 

ומה מצב הקלוריות?

במאה גרם של אורז לבן יש כ-150 קלוריות, באורז אדום כ-100, באורז מלא כ-170 ובאורז בר כ 110.

 

קל ופשוט לעיכול

באורז אדום ובאורז מלא ישנה תכולת סיבים גבוהה, דבר אשר מסייע למערכת העיכול לתפקד באופן יעיל ותקין, להפחית את רמת הכולסטרול ולהבטיח תחושת מלאות ושובע.

 

נטול גלוטן

אורז הוא אמנם דגן, אך הוא נטול גלוטן, מספק אנרגיה מיידית לגוף, והוא רווי בשלל מרכיבים בריאים וחיוניים לגוף דוגמת: אבץ, מינרלים, חומצה פולית וברזל.

 

גם כאן, תמיד עדיף מלא

אם תהיתם, בהחלט מומלץ לאכול אורז מלא ולוותר על אורז לבן, ראשית בשל תכולת הסיבים הגבוהה ובנוסף, אורז מלא מכיל פי 2 יותר ויטמין B1 מאורז לבן, פי 3 ברזח וחומצה פולית ופי 4 יותר סידן.

 

סמל לשגשוג והצלחה

בתרבויות רבות האורז מסמל שגשוג, הצלחה ופוריות. בהודו מסמל האורז שגשוג ועושר ומקושר לאלת העושר לקשמי. ואילו בתיאלנד, הדרך בה מזמינים מישהו לארוחה היא לומר – ״לאכול אורז״.

שאלת טריוויה קטנטנה לסיום: איך אומרים ביפנית ארוחה? אולי כבר ניחשתם… אורז מבושל, ולא רק ביפן, גם בסין המילה לאכול היא אותה המילה כמו אורז 🙂

לסיכום, אורז הוא מאכל זול, זמין ומאוד בריא, העדיפו תמיד לצרוך את האורז המלא והשתדלו לגוון ולהכין בכל פעם אורז חדש ומפתיע, בשביל הטעם 🙂

————–

ד"ר אלדד הורוביץ

אתר החדשות briuti.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות