הדיאטה שמשפרת להפליא את איכות הטיפול בכבד שומני

תזונה ים תיכונית ירוקה מגבירה את קצב אובדן השומנים בכבד עד פי שתיים ביחס לדיאטות בריאות אחרות – כך עולה ממחקר משותף של אוניברסיטאות בן גוריון והרווארד
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
אור ירוק. דוגמה לתזונה ים תיכונית ירוקה

תזונה ים תיכונית ירוקה מכפילה את קצב אובדן השומנים בכבד יותר מאשר דיאטות בריאות אחרות ומצמצמת את המצאות מחלת הכבד השומני (הלא-אלכוהולי, NAFLD) במחצית. כך עולה במחקר MRI קליני ארוך טווח שערכו חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ועמיתיהם מאוניברסיטת הרווארד.

ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת הבינלאומי Gut. על פי כתב העת, מחלת הכבד השומני (הלא-אלכוהולי) משפיעה על 25-30% מהאנשים בארצות הברית ובאירופה. שומן מעל 5% בכבד (כבד שומני) עלול לגרום לעמידות לאינסולין, סוכרת מסוג 2, סיכון למחלות לב וכלי דם, כמו גם ירידה במגוון המיקרוביום הבריאים במעיים וחוסר איזון מיקרוביאלי. עד כה לא נמצא מענה תרופתי לטיפול בכבד שומני ועל כן, הטיפול הכללי שמוצע כיום הינו ירידה במשקל, הפחתת צריכת סוכרים פשוטים ושומן רווי וצמצום צריכת אלכוהול.

המחקר הבינלאומי בראשות פרופ' איריס שי מהמחלקה לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הוא הראשון להציע את התזונה הים- תיכונית הירוקה כאסטרטגיה ספיציפית ואפקטיבית אף יותר מהתזונה הים תיכונית המסורתית לטיפול בכבד שומני.

בתזונה הירוקה הוכפלה כמות הפוליפנולים: פיטוכימיקלים הנוצרים ע"י צמחים בלבד לצורך הגנה והם משמשים כנוגדי חימצון ונוגדי דלקת ומשמשים למערך שלם של פעולות החיוניות לבריאות האדם. בתזונה זו הופחתה למינימום צריכת בשר אדום ומעובד וכללה אגוזי מלך (28 גרם ליום) ורכיבים ירוקים, עתירי פוליפנולים, כגון 3-4 כוסות תה ירוק ליום ו- 100 גרם (קוביות קפואות ליום) של שייק ירוק מצמח המנקאי.
"גילינו אסטרטגיה תזונתית יעילה יותר כטיפול במחלת הכבד השומני", אומרת ד"ר ענת יסקולקה-מאיר, חברת צוות המחקר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. "לאור העובדה שישנם מעט מאוד טיפולים תרופתיים יעילים למחלה זו, אם בכלל, ניסוי זה עשוי להצביע על כלי תזונתי יעיל לטיפול בכבד שומני, מעבר לירידה במשקל".

הניסוי נערך במשך 18 חודשים אינטנסיביים במרכז למחקר גרעיני בדימונה בקרב כ-300 עובדים בשנות החמישים לחייהם. העובדים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות: תזונה בריאה כללית, תזונה ים תיכונית ותזונה ים תיכונית ירוקה. בנוסף לדיאטה, כל המשתתפים קיבלו משטר אימון גופני להקפיד עליו, כולל חברות חינם בחדר כושר. המשתתפים עברו סריקות MRI בכדי לכמת שיעור עודף השומנים בכבד (IHF) בצורה מדויקת, לפני ואחרי הניסוי.

תוצאות ה- MRI הראו שכל הנחיות התזונה הביאו להפחתה בכמות השומנים בכבד (IHF). עם זאת, התזונה הים- תיכונית הירוקה הביאה להפחתה הגדולה ביותר של שומן בכבד (39%), בהשוואה לתזונה הים תיכונית המסורתית (כ-20% ) ולהנחיות התזונה הבריאותיות (כ-12%).

מנקאי. צילום: שחר פלישמן

בקרב 300 משתתפי המחקר ירדה שכיחות מחלת הכבד השומני מ-62% בתחילת המחקר לשכיחות של כמחצית בתום 18 החודשים: שכיחות של 32% בקבוצת התזונה הים תיכונית הירוקה, 48% בתזונה הים- תיכונית הרגילה ו-55% במשטר התזונתי הבריא הכללי.

כאשר בודדו החוקרים משתנים אחרים נמצא שצריכה גדולה יותר של מנקאי ואגוזים והפחתה בצריכת בשר אדום או מעובד הם שהביאו לירידה המשמעותית ביותר בהיקף אובדן השומנים בכבד. נמצא שקבוצות התזונה הים-תיכונית היו בעלות רמות הפוליפנולים הגבוהה בגופם בתום המחקר. פוליפנולים ספציפיים יותר, שנמצאו באגוזים ובמנקאי, התגלו במידה גבוהה יותר בגופם של הנחקרים בקבוצה התזונה הים- תיכונית הירוקה. החוקרים משערים כי לפוליפנולים ולהפחתה בבשר אדום תפקיד מרכזי בהפחתת שומן בכבד.

אתר החדשות briuti.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות