כל הטעויות שעושים כשמורחים קרם הגנה (וכך תעשו זאת נכון)

מה ההבדל בין קרינת UVA ל-UVB? מה משמעות ה-SPF המופיע על אריזת מסנני הקרינה? וכל כמה זמן באמת צריך להימרח? לקראת הקיץ והחמסינים, קבו מדריך קצר להגנה מהשמש
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email
שיזוף בשמש. אילוסטרציה: pixabay.com

מסנני קרינה ותכשירי הגנה מהשמש הם פריט חובה בארון התרופות הישראלי, ובקיץ תמצאו אותו בכל בית. ילדים רבים כבר התרגלו לעבור מסדר יציאה הכולל מריחה או ריסוס לקראת המפגש עם הקיץ הישראלי הלוהט. אבל למרות שאין צורך לתאר את הסכנות האורבות לנו באור השמש הקופחת, רבים מסתפקים במריחה חפוזה או ריסוס להרף עין, ולא מספקים לעור את ההגנה הנדרשת.

אז מה זה בעצם SPF? ומה ההבדל בין SPF 15 ל-SPF 30? וכל כמה זמן כדאי לשוב ולהימרח? האקדמיה האמריקנית לרפואת עור (AAD) פרסמה מספר טיפים לשימוש נכון במסנני קרינה, והסבר על המושגים החשובים המופיעים על המוצרים.

מה פשר המושג SPF על תכשירי ההגנה מהשמש?

Sun protection factor הוא המדד ליעילות מסנן הקרינה. ככל שהערך שלו גבוה, כך עולה רמת ההגנה. SPF מסמן את כמות הקרינה הנדרשת לגרום לכוויה בעור בהשוואה לכוויה דומה ללא הגנת התכשיר. כלומר, אם ה-SPF הוא 15 והזמן עד להופעת כוויה בעור ללא הגנה הוא שעה, אפשר לשהות תחת קרני השמש כ-15 שעות. ועד כאן התיאוריה. כי בפועל, הזיעה הניגרת מפחיתה את יעילות ההגנה, וכאמור ממש לא בטוח שנמרחתם כהלכה.

מה ההבדל בין תכשיר המוגדר כ- Water proof לתכשיר Water resistant?

ככלל, תכשיר Water proof יעיל יותר במים כיוון שהוא מספק הגנה בתוך מים עד 80 דקות מההתמרחות. תכשיר המסווג Water resistant מגן עד 40 דקות מהכניסה למים.

מה ההבדל בין קרינת UVA לקרינת UVB?

אלו שני הסוגים של הקרינה העל סגולית (Ultra violet) שמגיעה מהשמש לכדור הארץ.

קרינת UVA היא בעלת גל ארוך ואינה מושפעת משכבת האוזון שבאטמוספירה. לכן, היא מגיעה בכמות הגבוהה ביותר, וחודרת עמוק לעור. החשד הוא שקרינה זו גורמת לנזק בדנ"א בתאי העור ואחראית בין היתר למחלות כמו סרטן העור (מלנומה).

קרינת UVB היא בעלת גל קצר וחלקה נבלע בשכבת האוזון. היא הקרינה שגורמת לשיזוף של העור, ובהמשך ל"שריפה" או כוויות שטחיות. נזק נוסף שגורמות קרניים אלו הוא קמטים והזדקנות מוקדמת של העור.

מה עדיף, קרם או ספריי הגנה?

ככלל, הקרם עמיד יותר בפני זיעה ומים ולכן עדיף על פני ספריי, אבל רק מן הסיבות הללו. ספריי מספק אף הוא הגנה טובה, ואם מקפידים להימרח מספר פעמים במשך היום, ההגנה מובטחת.
כל כמה זמן מומלץ להימרח מחדש?

כל שעתיים. עם כל הכבוד לערכי ה-SPF שמבטיחים הגנה לשעות רבות, בעת חשיפה ממושכת לשמש חשוב לשוב ולהימרח בכל שעתיים.

טיפים לשימוש נכון במסנני קרינה

1. השתמשו במסנן קרינה מ-SPF 30 ומעלה.

2. הקפידו לבחור מוצר בעל הגנה נגד קרינת UVA ו-UVB גם יחד. מוצר שאינו מספק הגנה נגד שני סוגי הקרינה, שימשיך להשתזף על המדף.

3. הימרחו לפני החשיפה לשמש. הפגיעה בעור מתחילה תוך כ-15 דקות מרגע החשיפה לשמש, וזה כלום זמן. אל תחכו לפגיעה בעור והגנו עליו מבעוד מועד.

4. הימרחו היטב! רוב המבוגרים לא מורחים מספיק קרם הגנה. הכמות הנכונה היא 2 מ"ג לסמ"ר גוף, שזה בערך 30 מ"ל לכל הגוף. מדד נוסף – כמות נאותה של קרם הגנה צריכה למלא כוס שתייה של שוט. ובכל מקרה, אין סיבה לחסוך ולשחק עם הבריאות.

5. כיסוי מלא. לא לשכוח למרוח גם את הצוואר, האוזניים, החלק האחורי של הרגליים ואת הפנים. אם לא מגיעים לגב, תבקשו ממישהו שיעזור.

6. כפי שנכתב, הקפידו להימרח בכל שעתיים.

7. לא על המסנן לבדו. התאבזרו בכובע רחב שוליים, משקפי שמש, שפתון אנטי קרינה וכמובן ביגוד הולם לקראת היציאה לשמש.

אתר החדשות briuti.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות